Op 20 Oktober 1980 moest ik opkomen om mijn dienstplicht te vervullen.
Achtereenvolgens ben ik naar de volgende onderdelen geweest:

  Waar?  Wat? Wanneer?
1a. LIMOS Nijmegen  Opleiding Dienstplicht 20-10-1980
1b. Vliegbasis Volkel  Luchtmacht Bewaking Peleton 1 Bravo jan - 1981
2a. KKSL Schaarsbergen  KVV Koprporaals opleiding febr - 1982
2b. Vliegbasis Volkel  Luchtmacht Bewaking Peleton 1 Bravo mrt - 1982
3a. KKSL Schaarsbergen  Onderofficiers opleiding mrt - 1986
3b. Vliegbasis Gilze-Rijen  Opleiding Grond Operationele Dienst dec - 1986
3c. LIMOS Nijmegen  Instructeur dienstplichtigen aug - 1987
4a. LETS Schaarsbergen  Opleiding MTS en Specialist Elektronica sept - 1991
4b. Vliegbasis Volkel  CIS Volkel febr - 1993
5a LETS Schaarsbergen  Instructeur Elektronica Opleidingen febr - 1997
5b. Woensdrecht  Hogere Onderofficiers Opleiding nov/dec- 1997
6. GGW de Peel  Ontwikkelaar Computer Ondersteund Onderwijs dec - 1998
7. Eervol Ontslag Eigen verzoek juli - 2000

 

1a. LIMOS Nijmegen (opleiding)

Het werd de Koninklijke Luchtmacht en voor de Opleiding moest ik helemaal naar Nijmegen!
De Gelderselaan, daar moest ik me melden; in de Molenveld Kantine.

De Hoofdpoort van het Kazernecomplex "Gelderselaan"

 

13 weken Militaire Opleidingen.

 

De Opleiding, bij het Nr. 1 Instructie Squadron, duurde 13 weken. Mijn kader waren de Sergeanten "Splinter" en "Benschop".
Uiteraard hoorden Wachtlopen en wekelijkse Velddiensten tot het Programma.

Links:
Wachtlopen aan de Hoofdpoort
Op de achtergrond de Molenveld Kantine

Rechts:
Velddienst op "Heumensoord"

's Morgens voor de bedden (de kameroudste bij de deur) voor de kamerinspectie, daarna als een speer naar buiten voor het appèl.

07:50 uur en 16:50 uur:

Appèl

Ik had mijn voorkeur voor de Vliegbasis Volkel opgegeven.
Inmiddels bevorderd tot Soldaat der Eerste Klasse werden we midden januari 1981 met de bus gebracht.
Peloton 1 Groep B (later Vlucht 1B).

1b. Vliegbasis VOLKEL (bewaking)

 

 

We draaiden een 4 ploegendienst, 1 week Nacht, dan Dag, dan Avond met een Weekend. Daarna een week vrij.
Wanneer Groep A Dienst had dan was Groep B Stand by, en andersom.
De bewaking bestond uit:
- Hoofdpoort, incl. patrouilles.
- Weapon Storage Area, gebied waar munitie lag opgeslagen.
- Quick Reaction Area, gebied met 4 Vliegtuig Shelters. Van hieruit moesten 2 F104's (F16's) binnen 10 min. in de lucht kunnen zijn.
- Bewaking "Vliegbasis "de Peel".
 

Regelmatig werden er oefeningen gehouden.
Hiernaast een Jeep waarop een "punt 50 met oefenloop" is geplaatst.

Enkele markante figuren in die tijd waren toch wel:
Sgt1 Koopman, Sgt1 Fokkema, Kpl Captein, Sld Kulik, Sld Noort.

Apart wil ik nog even vermelden mijn "carpool maatjes":
KPL1 Jan Willemsen (hier achter het stuur, met baard haha) en
SGT1 Toon Vissers

 

Toon Vissers is hier nog niet aan het schieten op het ISK Harskamp.

 

3a. KKSL Schaarsbergen (Onderofficiers opleiding)

De AMKV 86 begon met een Tentenkamp van 2 weekjes.

Beetje:

Rennen, Slapen,

Wandelen Recreeren,
Regelmatig Erewacht en Velddienst

Daarna de Specialistische opleiding:

3. Vliegbasis Gilze-Rijen (opleiding), daarna LIMOS Nijmegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. LETS Schaarsbergen (opleiding), daarna Vlb Volkel

  De "Jonge" instructeurs, mochten kiezen: Ontslag of Omscholen.
  Ik koos voor omscholen naar Elektronica. Een pittige opleiding van ongeveer Twee jaar op de LETS.
  Het was erg zwaar weer hele dagen in de schoolbanken te moeten. Veel studeren, ook 's weekends.
  Een vermelding waard is de steun die we kregen van onze beste docent: Roel Brocx.
  Mede door zijn inzet, zijn de meesten geslaagd.

  Hiernaast op de voorgrond: een deel van de klas Elec,
  Daarachter: onze begeleiders.

 

   
Elektronica
Practicum
  Elektronica
Practicum
 

Na de opleiding ben ik naar Vlb Volkel gegaan. Naar de EGA (Elektronische Grond Apparatuur). Later werd de structuur gewijzigd en ook de naam;
CIS (Communicatie Informatie Systemen).
Werkzaamheden waren Radar- en Communicatie-Systemen.

Radar Systemen:

ASR; Targets begeleiden tot ongeveer 10 mijl van de baan.
PAR; Targets begeleiden tot "Touch Down"

Communicatie Systemen:

Radio verkeer, Basis Omroep Systeem, Apparatuur Meteo Tuin, SCARS II,

 

ASR Rondzoek Radar

IFF Zenders en Ontvangers

ASR Unit bij Luchtverkeersbeveiliging.

 

  ◄  Radar langs de baan, daarnaast alle apparatuur.

 

PAR Unit bij de Luchtverkeersbeveiliging  ►   

 

5. LETS Schaarsbergen

Er kwam een vacature voor Instructeur Elektronica & Informatica.
Bij de afdeling waar ik mijn Technische Opleiding heb gevolgd.

 

 

 

Samen met "Roel B on the Rocx"en mijn maatje Henk Elzing op de Foto.

 

Niet veel later kwam het bericht dat de LETS dicht zou gaan. Roel zou nog even naar de Landmacht (EDE) gaan. Henk en A3 namen ontslag.
Ikzelf zag een leuke functie op GGW De Peel. Bij het 120 Sqn. Het maken van Computer Ondersteunend Onderwijs.

 

 

 

6. Groep Geleide Wapens de Peel